proweniencja: Sztokholm lub Gdańsk

warsztat: nieznany

materiał: glina, biała angoba, szkliwo ołowiowe mącone w masie związkiem metalu na kolor żółty, transparentny

technika: wyrób garncarski; obtaczanie na kole, malowanie lub stemplowanie angobą, szkliwienie, wypalanie

wymiary: nieznane

dawny numer inwentarzowy: nieznany

data utraty zabytku: po 1945 r.

Naczynie w 1903 roku stanowiło element dekoracji Komnatek Dostojników na Zamku Wysokim. Ustawiono je na gzymsie boazerii przy ścianie wschodniej, przy portalu w komnacie komtura domowego. Nie wiadomo w jaki sposób zamek wszedł w jego posiadanie. Niewykluczone, że podobnie jak zachowany w relikcie talerz z fajansu pomorskiego z dekoracją w typie chinoiserie, pochodziło z badań w fosie zachodniej, lub z jej bagrowania na odcinku Gdanisko – Pałac. Mogło również być darem.

Okrągły, głęboki talerz lub misa o szerokim, wzniesionym kołnierzu zakończonym grubym, zaoblonym rantem. Okrągłe lustro naczynia jak i miseczkowaty wrąb wydzielone jasnymi dookolnymi liniami. Na powierzchni dekoracja w postaci jasnych, zgeometryzowanych, pojedynczych listków koniczyny na wrębie, podwójnych na kołnierzu.

Naczynie na stopie w typie patery (SHM_21144_2257), ozdobione w podobny sposób jak zaginione malborskie, pochodzi ze zbiorów Narodowego Muzeum Historycznego w Sztokholmie. Analogie znajdujemy w zbiorach Muzeum Archeologicznego w Gdańsku, gdzie znajdują się artefakty z badań archeologicznych z terenu Gdańska. Drobne różnice widoczne były w kształcie stempli i barwności naczyń uzupełnionej transparentnym, zielonym szkliwem (MAG_255_039_04_4018).

Lit.: Pots and Princes Fat och Fustar. Ceramic vessels and stove tiles from 1400-1700, (Katalog CD), ed. K. Majantie, Turku 2007, kat. 097-098.

(oprac. dr B. Pospieszna)

Talerz z dekoracją geometryczną; Marienburg Baujahr 1903, il. 4 (fragment).

Relikt talerza z fajansu pomorskiego z dekoracją w typie chinoiserie; zbiory Muzeum Zamkowego w Malborku (fot. B. Pospieszna).

Wnętrze izby komtura na Zamku Wysokim; Marienburg Baujahr, 1903, il. 4.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *