autor: Herman Schaper (projekt), Carola von Rantzau (wykonanie)
miejsce powstania: Ribniz (Meklemburgia)
czas powstania: 1906 rok
technika: tkanie
materiał: wełna barwiona, jedwab
wymiary: ok. 50 x 55 cm
data utraty dzieła: l. 1945−1950
obecne miejsce przechowywania: nieznane
Kompozycja rozplanowana na powierzchni tkaniny o formacie prostokąta bliskiego kwadratowi. Wizerunek św. Marcina siedzącego na koniu, któremu towarzyszy żebrak, umieszczony w otoku na planie koła. Obramienie to złożone z przeplatających się, dwubarwnych gałęzi (ujętych schematycznie, będących uproszczoną ornamentalną formą astwerku). Zewnętrzna krawędź tego splotu z drobnymi zgeometryzowanymi wypustkami (kolcami) oraz kwietnymi i liściastymi gałązkami. Duże liściaste formy wkomponowują się w trójkątne przestrzenie w narożnikach całej kompozycji, utworzone przez otok przedstawienia ikonograficznego Św. Marcin z aureolą, w której umieszczono majuskułowy napis: S. MA/RTIN, wraz z koniem zwróceni w prawo. Żebrak ukazany w niepełnej postaci, stoi po lewej przed zadem konia, jedną ręką chwyta połę płaszcza, który Marcin zaczyna przecinać mieczem, drugą ręką wspiera się na konturowej lasce. Tło ozdobione pięciopłatkowymi kwiatostanami.
Tapiseria stanowiła parę z drugą niemal bliźniaczą kompozycją, obie różniło jedynie centralne przedstawienie ikonograficzne. Oba utwory tkackie uzupełniały się ideowo stanowiąc ilustrację cech idealnego zwierzchnika braci zakonu niemieckiego w Prusach, gdzie obaj święci stanowili figury służby ubogim i walki ze złem (antychrystem). Oba tkane obrazy dekorowały zaplecki dwusiedziskowej stalli wielkiego mistrza z 1895 roku.
(oprac. B. Butryn)
Marienburg Baujahr, 1908, il. 1.