sztuczny kamień, odlew w formie, obróbka kamieniarska
wym.: wys. 29 cm, szer. 23 cm, głęb. 23 cm
Germanisches Nationalmuseum w Norymberdze, inw. Pl.O.2941
TORS FIGURY ŚW. JAKUBA STARSZEGO Z „KOLEGIUM
APOSTOLSKIEGO” W KOŚCIELE NMP NA ZAMKU WYSOKIM
W MALBORKU, ok. 1340 r.
sztuczny kamień, odlew w formie, obróbka kamieniarska, drobne ślady polichromii w załomach szat
wym.: wys. 61,5 cm, szer. 46 cm, głęb. 25,5 cm
Muzeum Zamkowe w Malborku, inw. MZM/DA/135
Figura św. Jakuba Starszego należy do „kolegium apostolskiego i świętych” kościoła Najświętszej Panny Marii na Zamku Wysokim w Malborku. Przed zniszczeniem świątyni w końcowej fazie II wojny światowej, ustawiona była na konsoli pod baldachimem w połowie długości ściany południowej kościoła zamkowego w Malborku. O ile spływ sklepienny oraz kapitel – narażone na duże siły ścinające pochodzące z ciężaru sklepienia – wykonane były z wapienia, to baldachim, wolnostojącą rzeźbę i konsolę zrobiono ze słabszego, ale podatniejszego na obróbkę rzeźbiarską sztucznego kamienia. Rzeźba wyraźnie mniejsza od postaci ludzkiej średniego wzrostu (wysokość rzeźb w kolegium 140–160 cm), o proporcjonalnej budowie ciała. Postać świętego ustawiona była frontalnie do wnętrza kościoła, w lekkim kontrapoście. Ubrany w suknię spodnią z wysoko przewiązanym paskiem, poniżej niego proste, pionowe fałdy szaty, opadające na widoczne spod nich bose stopy. Na wierzch narzucony płaszcz o dynamicznych układach spływających pionowo fałd spięty pod szyją. Głowa okryta kapeluszem pielgrzymim o stożkowym kształcie. W prawej, zgiętej w łokciu ręce, księga. Układ lewej dłoni sugeruje, iż święty mógł wspierać się na lasce pielgrzymiej (potwierdzać to może także przesunięcie osi ciężkości całej postaci na prawą stopę oraz swobodne, nie obciążone ciałem ustawienie lewej nogi). Rzeźba pierwotnie polichromowana, obecnie w następstwie działania na nią przez około 10 lat czynników atmosferycznych, pozbawiona polichromii oraz zewnętrznej powierzchni kamienia.
W lutym 1945 roku, w następstwie ostrzału artyleryjskiego prowadzonego przez Armię Czerwoną, rzeźba runęła wraz ze wschodnią częścią kościoła i jego sklepieniem. Uległa rozczłonkowaniu, i mimo poszukiwań część jej elementów nie została odnaleziona. Z gruzowiska odzyskano górną część korpusu od wysokości kolan do ramion oraz odłamaną głowę. Ta ostatnia, w niewyjaśnionych okolicznościach wykradziona w l. 60. XX w. ze zbiorów Muzeum Zamkowego w Malborku, trafiła do kolekcji Germanisches Nationalmuseum w Norymberdze [nr inw. Pl.O.2941].
Podobne „kolegia” rzeźbiarskie na terenie państwa zakonnego zrealizowane zostały w farach chełmińskiej (1330–40) i brodnickiej (około 1370), w katedrze w Królewcu oraz w kaplicy zamkowej w Brodnicy (przed 1339), drewniane kolegium z XV wieku znajduje się na filarach międzynawowych w kościele parafialnym św. Mikołaja na Starym Mieście w Elblągu. W Malborku są to rzeźby wykonane ze sztucznego kamienia ustawione jako element spływu sklepiennego w kościele (podobnie elementami spływu sklepiennego są rzeźby „kolegium” w farze brodnickiej).
(oprac. B. Jesionowski)


Głowa i Tors św. Jakuba Starszego z kolegium apostolskiego kościoła NMP na Zamku Wysokim w Malborku; reprod. za: Przywracanie historii. Losy malborskich zbiorów po II wojnie światowej: katalog wystawy czasowej, red. A. Siuciak, Malbork 2015, s. 404−405.