autor: nieznany
miejsce powstania: Prusy Królewskie
czas powstania: ok. 1640 rok
technika: olejna
materiał: drewno
wymiary: ok. 180 x 70 cm
data utraty zabytku: po 1945 roku
Obraz w ramie prostej, z jednym uskokiem i rowkiem. Kompozycja wertykalna, w centrum dwie alegoryczne postaci stojące na trawiastym, porośniętym niskimi krzewami gruncie, nad nimi rozstępujące się pasmo skłębionych obłoków. Partia ziemi i nieba zajmują po ok. ¼ kompozycji (każda z nich), pozostałą część obrazu wypełniają stające na jego pierwszym planie personifikacje: z lewej Pobożności (łac. Pietas), z gałązką oliwną i Wiary (łac. Fides) z tarczą słoneczną. Obie kobiety, które podają sobie dłonie, umieszczono na tle panoramy Malborka. Nad zabudową miasta i zamku, tuż nad ramionami kobiet, wypisana w trzech wersach sentencja: FELIX TERRA FIDES PIETATI UBI IUNCTA TRIUMPHAT. W partii nieba, wolnego od chmur, napis z hebrajskim zapisem imienia Jahwe, od którego odchodzą promienie światła.
Kompozycja pierwotnie należała do wystroju wnętrza Sali Rady w starym ratuszu w Malborku. Błędnie identyfikowana, przez Bernharda Schmida jako Alegoria pokoju oliwskiego. Od 1935 roku znajdowała się w nieokreślonym pomieszczeniu głównego piętra Pałacu Wielkich Mistrzów. Obraz niezwykle wartościowy ze względu na treść ikonograficzną (panorama zamku z ok. 1640 r.), tematykę historyczną i pierwotny kontekst przeznaczenia.
(oprac. B. Butryn)
Reprod. za: Odkrywamy polskość Malborka w stulecie odzyskania niepodległości, red. J. Hochleitner, K. Polejowski, Malbork 2018.