Przejdź do treści
  • O projekcie
  • Straty
  • Odzyskane
  • Aktualności
  • Zbiory rozproszone
  • Ludzie
  • Publikacje
  • Baza źródeł
  • Galeria
  • Media
  • Kontakt
  • Polski
  • English
Menu
  • O projekcie
  • Straty
  • Odzyskane
  • Aktualności
  • Zbiory rozproszone
  • Ludzie
  • Publikacje
  • Baza źródeł
  • Galeria
  • Media
  • Kontakt
  • Polski
  • English
  • Straty

Klasycystyczny wazonik na hiacynt, ok. 1790–1800

Proweniencja: Wielka Brytania, Staffordshire

Zakład: nieznany

Znaki, napisy: brak

Delikatna kamionka jaspisowa; odlew w matrycy, mechaniczna obróbka plastycznej dekoracji, farba zielona, farby na bazie miedzi (odcienie różu), szkliwienie, kilkakrotne wypalanie.

Wymiary: wys. 10,5 cm; podstawek 3,2 cm

Inw. przedwojenny: HMM WPr. 494a–b

Utrata dzieła: 1945 r.

Bibl.: Inventar Heimat Museum Marienwerder 1925–1944, s. 43, poz. 494a–b.

W 1925 roku pani Hulda Reinberger z Kwidzyna podarowała do zbiorów kwidzyńskiego Muzeum Regionalnego kamionkowy wazonik (ryc. 1–2). Jego wartość została oszacowana na 10 marek.

Wazonik o fletowym, kielichowym korpusie z szerokim wylewem. Podstawek profilowany, o wypiętrzonym stożkowatym kształcie. Uchwyty lub dekoracja w postaci plastycznych główek lwów z okrągłymi kabłączkami w paszczach, imitujące motyw antabki, które zawieszone zostały na taśmie. Poniżej, na korpusie dekoracja w postaci reliefowo opracowanego ornamentu kwiatowego o zabarwieniu blado różowym na zielonym tle (ryc. 3). Pierwotnie według Heyma była to arabeska.

W zbiorach Muzeum i Galerii w Zamku w Nottingham znajduje się podobny w kształcie i zbliżony wymiarami Wedgwoodowski wazonik na hiacynt z niebieskiej kamionki jaspisowej ozdobiony białymi aplikami w postaci bordiury bluszczowej, palmetek i arabeski. Jednak motyw antabki o głowie lwa najczęściej umieszczał Wedgwood na żardynierach i było ich więcej niż dwie zawieszone na girlandach. W tego typu delikatnych kamionkach specjalizowała się również garncarnia „Greengates” Williama Adamsa (1745–1805) w Tunstall w Staffordshire. Produkowno tam m.in. cache-pots w technice jaspisów w trzech kolorach: różowo-liliowym, zielonym i białym. Z jakiej garncarni pochodził wazonik kwidzyński trudno jest dziś ustalić (zob.: Wedgwood. Ceramika XVIII–XX wieku, red. W Załęska, Warszawa 2002, s. 113 [kat. 92]; https://en.wikipedia.org/wiki/Jasperware#/media/File:Cachepot_With_Saucer,_1785%E2%80%931790_(CH_18349817)_(cropped).jpg (07.08.2019).

(oprac. dr B. Pospieszna)

Ryc. 1.

Ryc. 2.

Ryc. 3.

PrevPoprzedniWedgwoodowski kubek z kamionki jaspisowej z podstawkiem, ok. 1789–1795
NastępnyEmil Bahrfeldt (1850−1929)Next

© Muzeum Zamkowe w Malborku. Wszystkie prawa zastrzeżone.

Projekt i wykonanie: agencja reklamowa artbeat