autor: nieznany
miejsce powstania: Niemcy
czas powstania: 1665 rok
materiał: żeliwo
wymiary: wys. 66 cm, szer. 52 cm
data utraty dzieła: ok. 1945˗1950
Płyta prostokątna, o wertykalnej kompozycji. Na przedniej stronie płaski relief, tworzący dwudzielną kompozycję. W większym polu, w centrum, znajduje się jabłoń, na której pniu owinięty jest wąż. Postacie Adama (po lewej) i Ewy (po prawej) są równej wysokości. Ewa ukazana z uniesioną prawą ręką, sięgała po jabłko, przy jej prawej nodze znajdował się nieokreślony, siedzący czworonóg (pies?). Scena ujęta bordiurą z ornamentu małżowinowo˗chrząstkowego. W polu dolnym, o obrysie horyzontalnego prostokąta, umieszczono kartusz z ornamentu małżowinowego. W jego lewej części umieszczono nierozpoznaną inskrypcję (Anno?), a po prawej datę 1665.
Płyta, obecna w zbiorach malborskich od maja 1914 roku ˗ ofiarowana przez proboszcza z Żuławek Zimmermanna, pomiędzy 1916 a 1945 rokiem eksponowana była w kominku, przy południowej ścianie budynku tzw. Łaźni przed Wielkim Refektarzem.
Po zakończeniu działań wojennych wyszabrowana lub zabezpieczona i wywieziona przez pracowników Muzeum Wojska Polskiego.
(oprac. B. Butryn)
Marienburg Baujahr, 1916, il. 8 (fragment).
Płyta zamontowana na ścianie ogniowej manierystycznego kominka z nieokreślonej kamienicy w Elblągu. Łaźnia przed Wielkim Refektarzem na Zamku Średnim (obecnie sklep muzealny); Marienburg Baujahr, 1916, il. 8.