Z: Meyer’s Universum, oder Abbildung und Beschreibung des Sehenswerthesten und Merkwürdigsten der Natur und Kunst auf der ganzen Erde. Sechzehnter Band, Hildburghausen und New-York, Druck und Verlag vom Bibliographischen Institut, 1854, przed s. 69

Nieznany rytownik według obrazu Domenica Quaglio (1787–1837) z 1833, poł. XIX w.

Papier, staloryt

Nabyty w okresie 1911–1916

Druk ilustracyjny; wykonany w popularnej w XIX wieku technice stalorytu, dającej duże możliwości waloryzowania tonów rysunku. Dołączony do artykułu Carla Josepha Meyera Schloβ Marienburg in Preuβen, traktującego o historii dawnej rezydencji wielkiego mistrza Zakonu Niemieckiego, który został opublikowany w szesnastym tomie czasopisma „Meyers’s Universum” w roku 1854.

Kompozycja wzorowana na malowniczej panoramie zamku malborskiego od południowego zachodu z roku 1833 autorstwa bawarskiego wedutysty Domenica Quaglio (dziś w zbiorach Stiftung Preuβische Schlösser und Gärten Berlin–Brandenburg; nr inw. GK I4181), którą spopularyzował w roku 1834 Julius Friedrich Tempeltey (1802–1870) w litografii ołówkowej.  Widok malborskiej warowni nie stanowi jednak wiernej kopii malarskiego pierwowzoru. Jego autor wprowadził bowiem kilka drobnych zmian w kompozycji. Różnice dotyczą zarówno pory dnia, jak i perspektywy kadru oraz sztafażu. W poziomym kadrze, na pierwszym planie rozpościera się spokojne lustro Nogatu z łódkami z żaglami. Na lewym brzegu, za zewnętrznym ciągiem nienaturalnie spiętrzonych i rozjaśnionych budynków mieszkalnych w konstrukcji szachulcowej, okalających zrujnowane Baszty Mostowe, wyrastają ceglane bryły Zamku Wysokiego i Średniego z majestatycznym i lekkim zarazem w swej konstrukcji Pałacem Wielkich Mistrzów. W dalszej perspektywie, w dużym skrócie ukazano przedzamcze z ciągiem zabudowań gospodarczych i Basztą Maślankową zamykającą kadr od północy oraz niski most pontonowy na rzece.

 (opr. Justyna Lijka)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *