Z: Meyer’s Universum, oder Abbildung und Beschreibung des Sehenswerthesten und Merkwürdigsten der Natur und Kunst auf der ganzen Erde. Sechzehnter Band, Hildburghausen und New-York, Druck und Verlag vom Bibliographischen Institut, 1854, przed s. 69
Nieznany rytownik według obrazu Domenica Quaglio (1787–1837) z 1833, poł. XIX w.
Papier, staloryt
Nabyty w okresie 1911–1916
Druk ilustracyjny; wykonany w popularnej w XIX wieku technice stalorytu, dającej duże możliwości waloryzowania tonów rysunku. Dołączony do artykułu Carla Josepha Meyera Schloβ Marienburg in Preuβen, traktującego o historii dawnej rezydencji wielkiego mistrza Zakonu Niemieckiego, który został opublikowany w szesnastym tomie czasopisma „Meyers’s Universum” w roku 1854.
Kompozycja wzorowana na malowniczej panoramie zamku malborskiego od południowego zachodu z roku 1833 autorstwa bawarskiego wedutysty Domenica Quaglio (dziś w zbiorach Stiftung Preuβische Schlösser und Gärten Berlin–Brandenburg; nr inw. GK I4181), którą spopularyzował w roku 1834 Julius Friedrich Tempeltey (1802–1870) w litografii ołówkowej. Widok malborskiej warowni nie stanowi jednak wiernej kopii malarskiego pierwowzoru. Jego autor wprowadził bowiem kilka drobnych zmian w kompozycji. Różnice dotyczą zarówno pory dnia, jak i perspektywy kadru oraz sztafażu. W poziomym kadrze, na pierwszym planie rozpościera się spokojne lustro Nogatu z łódkami z żaglami. Na lewym brzegu, za zewnętrznym ciągiem nienaturalnie spiętrzonych i rozjaśnionych budynków mieszkalnych w konstrukcji szachulcowej, okalających zrujnowane Baszty Mostowe, wyrastają ceglane bryły Zamku Wysokiego i Średniego z majestatycznym i lekkim zarazem w swej konstrukcji Pałacem Wielkich Mistrzów. W dalszej perspektywie, w dużym skrócie ukazano przedzamcze z ciągiem zabudowań gospodarczych i Basztą Maślankową zamykającą kadr od północy oraz niski most pontonowy na rzece.
(opr. Justyna Lijka)