Prace realizowane w ramach projektu przynoszą nieoczekiwane i nieoczywiste, nawet dla wieloletnich pracowników Muzeum, konstatacje.
Przeprowadzone w latach poprzednich i bieżące (wynikające z harmonogramu projektu) kwerendy ujawniły obecność pojedynczych instrumentów muzycznych z dawnych zbiorów zamkowych w zbiorach innych instytucji.
Traktowały o tym wcześniejsze wpisy o dzwonach, czy przenośnych organach. W katalogu wystawy z 2015 roku „Przywracanie historii…”( http://zamekmalbork.home.pl/pl/p/PRZYWRACANIE-HISTORII/295) umieszczono hasło dla gotyckiego rogu bojowego, który jak ustalono był elementem większej kolekcji stworzonej przez Theodora Josepha Blella.
Do niedawna fakt istnienia takiego zasobu nie był dobrze uświadomiony.
Do 1945 roku w zamku malborskim istniał zasobny i zwarty zbiór historycznych instrumentów muzycznych. Miały one własne wyznaczone miejsce w przestrzeni zamkowej i podobnie jak zbiory z innych dużych grup takich jak: detal architektoniczny, ceramika, kafle czy militaria eksponowane były w pomieszczeniach magazynowo-studyjnych.
W przypadku kolekcji instrumentów była to autentyczna, barokowa empora muzyczna zakupiona ze zbiorów wspomnianego kolekcjonera Blella. Ten wysokiej klasy zabytek snycerki z Prus Książęcych, pochodzący z nierozpoznanego dotąd kościoła wiejskiego, w nienaruszonym stanie jest do dziś dostępny w tzw. Sali Dwukominowej, czyli w dawnym magazynie studyjnym zlokalizowanym na drugiej kondygnacji skrzydła zachodniego Zamku Wysokiego. To na tej właśnie emporze gromadzono i eksponowano wszystkie podstawowe typy klasyfikacyjne instrumentów muzycznych: dęte, perkusyjne i strunowe.
Liczymy, że w toku zaplanowanych kwerend uda się potwierdzić nasze założenie, że część tej kolekcji przetrwała działania wojenne oraz grabieżcze i znajdują się w polskich zbiorach publicznych, o czy napiszemy jak tylko uda się to potwierdzić.
(oprac. B. Butryn)