Przejdź do treści
  • O projekcie
  • Straty
  • Odzyskane
  • Aktualności
  • Zbiory rozproszone
  • Ludzie
  • Publikacje
  • Baza źródeł
  • Galeria
  • Media
  • Kontakt
  • Polski
  • English
Menu
  • O projekcie
  • Straty
  • Odzyskane
  • Aktualności
  • Zbiory rozproszone
  • Ludzie
  • Publikacje
  • Baza źródeł
  • Galeria
  • Media
  • Kontakt
  • Polski
  • English
  • Straty

Cegła kominkowa, 1575

Warsztat: nieznany

Terakota; glina palona, odciskanie w matrycy, suszenie, pokrywanie powierzchni lica szlamowaną glinką, wypalanie; wymiary: wys. 10 cm, dł. 14,5 cm, głębokość 6,5 cm

Pochodzenie: Niderlandy, Antwerpia

Cegła pełna o formacie prostopadłościanu. Na powierzchni frontalnej przedstawienie mężczyzny jadącego wierzchem na osiodłanym koniu pomiędzy drzewami, który kieruje się w lewą stronę. Dekoracja opracowana w niskim reliefie i zamknięta profilowaną ramką.

Cegła widnieje na stronie 107 malborskiego inwentarza Lapidarium kolekcji detal architektoniczny i wiadomo, że pochodziła z Gdańska. Poza zwymiarowanym rysunkiem więcej informacji na jej temat nie udało się odczytać, ze względu na uszkodzenie karty w tym miejscu. Analogiczny egzemplarz cegły kominkowej o podobnej dekoracji znany jest ze zbiorów Muzeum Archeologicznego w Gdańsku. Różnica pomiędzy nimi jest taka, iż na cegle z muzeum gdańskiego jeździec zwrócony jest w przeciwną stronę niż na zaginionej cegle malborskiej. Cegły te wykorzystywano do licowania tylnych ścian kominków. Produkowano je w Niderlandach i przywożono na statkach do Gdańska. Najbardziej znane były te z warsztatów w Antwerpii.

(oprac. dr B. Pospieszna)

PrevPoprzedniPortret wielkiego elektora, księcia pruskiego Friedricha Wilhelma (1620−1688)
NastępnyPortret księcia pruskiego Georga Friedricha I, margrabiego von Brandenburg-Ansbach (1539−1603)Next

© Muzeum Zamkowe w Malborku. Wszystkie prawa zastrzeżone.

Projekt i wykonanie: agencja reklamowa artbeat