Przejdź do treści
  • O projekcie
  • Straty
  • Odzyskane
  • Aktualności
  • Zbiory rozproszone
  • Ludzie
  • Publikacje
  • Baza źródeł
  • Galeria
  • Media
  • Kontakt
  • Polski
  • English
Menu
  • O projekcie
  • Straty
  • Odzyskane
  • Aktualności
  • Zbiory rozproszone
  • Ludzie
  • Publikacje
  • Baza źródeł
  • Galeria
  • Media
  • Kontakt
  • Polski
  • English
  • Straty

Fotel skrzyniowy

miejsce powstania: Niemcy

czas powstania: 1894 rok

technika: stolarka, snycerka

materiał: drewno dębowe

wymiary: wys. 120; szer. 64; gł. 74 cm

data utraty dzieła: 1945−1950

obecne miejsce przechowywania: nieznane, być może zniszczony w marcu 1945 roku

 Wykonany w konstrukcji skrzyniowej; na niskich, graniastych nogach, z prostokątną płytą siedziska. Korpus mebla z oparciem i podnóżkiem. Oparcie rozszerzające się ku górze, z dwoma, niewielkimi, prostokątnymi przeźroczami w dolnej części po bokach. Tył oparcia w całości pokryty niskim reliefem o motywie plecionki (u dołu, także od strony przedniej) i roślinnym (u góry). Oba narożniki oparcia w wyprowadzone ponad wysokość zagłowia w kształcie zwróconych do góry zwierzęcych pysków. Podłokietniki w formie łukowato wyciętych ścianek zakończonych uchwytami w postaci plastycznych figur mitologicznych zwierząt. Płycina ścianki frontowej pokryta niskim reliefem o motywie roślinnym. Pozostałe trzy płyciny wypełnione nieco wyższymi, lecz płaskimi, reliefami o rysunku figuralnym (przedstawione motywy nieznane), u dołu zakończone fartuszkiem pokrytym reliefem o motywie plecionki.

Siedzisko było kopią trzynastowiecznego tronu biskupiego z Blaker (region Akershus, Norwegia). Oryginał przechowywany jest w zbiorach Universitetets Oldsaksamling w Oslo.

Fotel stanowił bliźniaczą parę dla zabytku znajdującego się w zbiorze mebli pod numerem inwentarza MZM/MB/148.

Oba siedziska, zaginione i to znajdujące się w kolekcji zamkowej, posłużyły parze cesarskiej Wilhelmowi II i Auguście Victorii jako paradne siedziska podczas głównych uroczystości „Dni prowincji zachodniopruskiej”, które odbyły się na terenie zamku malborskiego 7 i 8 września 1894 r. Oba, stały się potem elementami mobiliaża Izby Konwentu na Zamku Wysokim, gdzie były stale eksponowane do 1945 r.

(oprac. B. Butryn)

PrevPoprzedniCzas na refleksję…
NastępnyTropiciele dzieł sztukiNext

© Muzeum Zamkowe w Malborku. Wszystkie prawa zastrzeżone.

Projekt i wykonanie: agencja reklamowa artbeat