autor: Bartłomiej Pens, ok. 1639 r.
technika: olejna na pięciu pionowych deskach spojonych na odwrociu, rzeźbiona barokowa rama z 1675 r. (częściowo zachowana)
wym.: 159,5 x 117–120 cm
numer przedwojennego inwentarza: nieznany
numer w bazie strat wojennych: 64391 (http://dzielautracone.gov.pl/katalog-strat-wojennych/obiekt/?obid=64391)
Przyjmuje się, że malowidło powstało w 1639 roku w oparciu o późnośredniowieczny pierwowzór z ok. 1430 r. Jego fundatorem jest Piotr Steno, królewski sekretarz wymieniony w inskrypcji, autorem zaś pracujący dla jezuitów Bartłomiej Pens. Pierwowzór był przeznaczony dla kaplicy w bramie Mariackiej, ale po tzw. „drugiej wojnie ze Szwecją” (1655−1660) został przeniesiony do kościoła na Zamku Wysokim, gdzie znajdował się do lat 80. XIX wieku w barokowym ołtarzu głównym. Później przechowywano go w kaplicy św. Katarzyny w Pałacu Wielkich Mistrzów (obecność potwierdzona na pocztówce z 1918 r.). Prawdopodobnie w l. 20. lub 30. ubiegłego stulecia Conrad Steinbrecht umieścił go na południowej ścianie kościoła NMP na Zamku Wysokim. Tam zastała go II wojna światowa. Dalsze dzieje pozostają nieznane.
(oprac. E. Witkowicz-Pałka)
AKTUALIZACJA!!!
W wyniku kwerend przeprowadzonych w Centralnym Archiwum Wojskowym w Warszawie uzyskaliśmy informacje, iż fragmenty obrazu oraz srebrnej apliki zostały odnalezione w trakcie odgruzowywania kościoła NMP na Zamku Wysokim w Malborku pod koniec stycznia 1950 roku. Fragmenty zostały zabezpieczone przez ówczesną administrację zamku, ich los pozostaje nieznany.