Przejdź do treści
  • O projekcie
  • Straty
  • Odzyskane
  • Aktualności
  • Zbiory rozproszone
  • Ludzie
  • Publikacje
  • Baza źródeł
  • Galeria
  • Media
  • Kontakt
  • Polski
  • English
Menu
  • O projekcie
  • Straty
  • Odzyskane
  • Aktualności
  • Zbiory rozproszone
  • Ludzie
  • Publikacje
  • Baza źródeł
  • Galeria
  • Media
  • Kontakt
  • Polski
  • English
  • Ludzie

Friedrich Bernhard Werner (1690–1776)

Urodzony 28 stycznia 1690 we wsi Topola koło Kamieńca Ząbkowickiego na Śląsku Friedrich Bernhard Werner był niezwykle barwną osobowością, której życiorys mógłby stać się kanwą trzymającej w napięciu powieści przygodowej [il. 1]. W swojej autobiografii pisanej w latach pięćdziesiątych XVIII stulecia, którą w roku 1921 odkrył Paul Bretschneider, sam nazwał się „śląskim Robinsonem”. Jego życie było pełne zakrętów, wzlotów i upadków. Imał się różnych profesji. Był niepokorny, poznawał zwykłych ludzi i możnych tego świata, miał duży urok osobisty i talent plastyczny, o którym napisał: „Było u mnie z natury zwyczajne, że skoro tylko chwytałem za pióro, poczynałem gryzmolić i rysować domy”. Architektura była jego pasją i utrwalał jej obraz przez całe swoje długie życie.

Pierwsze nauki pobierał w gimnazjum jezuickim w Nysie. Po kilku latach porzucił szkołę i poświęcił się karierze wojskowej. Studiował inżynierię wojskową. Podczas służby w wojsku wiele podróżował po Europie, szkicując napotykane miejscowości, miasta i wsie. W 1717 roku otrzymał obywatelstwo Ołomuńca. W połowie lat dwudziestych objął stanowisko kancelisty u biskupa Franza Ludwiga von Naumburg we Wrocławiu. Przez dekadę, w latach dwudziestych i trzydziestych współpracował m.in z oficynami augsburgskimi, należącymi do spadkobierców Jermiasza Wolffa, Johanna Christiana Leopolda (1699–1755), Johanna Georga Merza (1694–1762) oraz Martina Engelbrechta (1684–1756), rysując na ich zlecenie różnoformatowe weduty i zabytki miast europejskich z różnych części starego kontynentu. W roku 1729 pogłębiał swoją wiedzę w zakresie rysunku perspektywicznego u Karla Remsharda (1678–1736) w Augsburgu, a cztery lata później, zawarł kontrakt z norymberskim wydawnictwem kartograficznym Homann Erben (spadkobiercy Johanna Baptisty Homanna) na wykonanie widoków miast śląskich, które zostały opublikowane w dziele Scenographia Urbium Silesiae. Do jego zleceniodawców należał także Johann David Schleuen z Berlina. Od roku 1739 był geometrą kardynała Philippa von Sinzendorfa. Dwa lata później, w roku 1741 został scenografem i redaktorem map w Departamencie Budownictwa Krajowego we Wrocławiu. Około roku 1750 rozpoczął pracę nad pięciotomowym rękopisem ilustrowanym Topographia Silesiae, zawierającym opisy i kilka tysięcy widoków miejscowości śląskich z ich najważniejszymi zabytkami.

Po zawarciu kontraktu z Johannem Balthasarem Probstem (1686–1750), zięciem zmarłego w 1724 roku Wolffa, Werner wyruszył w roku 1727 w podróż studyjną do Prus Królewskich i Książęcych. Odwiedził wówczas m.in. Toruń, Gdańsk, Malbork, Elbląg i Królewiec. Z tych peregrynacji pozostały wielkoformatowe miedzioryty z panoramami pruskich miast, ukazujące ich sylwety z odległej perspektywy z charakterystycznymi dlań budowlami sakralnymi i municypalnymi [il. 2–3].

Śląski rysownik, obywatel Europy, zmarł 20 kwietnia 1776 roku we Wrocławiu. Pozostała po nim bogata spuścizna rysunkowa i graficzna, ukazująca dawne oblicze zwiedzanych przez niego miejscowości, ich urbanistyki i zabytków architektury, które nierzadko już nie istnieją.

 (oprac. J. Lijka)

 

1. Portret Friedricha Bernharda Wernera, miedzioryt; rep. wg https://pl.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Bernhard_Werner#/media/Plik:Friedrich_Bernhard_Werner.jpg (dostęp. 2.06.2020).

2. Widok Torunia; według rysunku Friedricha Bernharda Wernera, Augsburg po 1729; papier, miedzioryt; zbiory Muzeum Zamkowego w Malborku; nr inw. MZM/DH/724.

3. Widok Malborka; według rysunku Friedricha Bernharda Wernera, Augsburg po 1729; papier, miedzioryt; zbiory Muzeum Zamkowego w Malborku; nr inw. MZM/R/979.

PrevPoprzedniKsiążka Die Pilgerfahrt der Blumengeister A. Böttgera
NastępnyWitraż „Leonidas” z Wielkiego RefektarzaNext

© Muzeum Zamkowe w Malborku. Wszystkie prawa zastrzeżone.

Projekt i wykonanie: agencja reklamowa artbeat